Ons telefoon: +32 3 777 20 15 Ons e-mailadres: info@solidagro.be

Vers van de pers: ons jaarverslag van 2022!

18 jul. 2023 door Solidagro vzw

Jaaroverzicht_2022

Omdat onze algemene vergadering zoals bij alle ngo's de cijfers van het boekhoudkundige jaar moet goedkeuren, duurt het een tijdje eer het jaarverslag van het voorgaande jaar klaar is. Nu kunnen we met trots voorstellen: jaarverslag 2022! Via sensibilisering, vormingen, bezoeken aan partners, beleidswerk en onvoorwaardelijke steun aan de boeren- en boerinnengemeenschappen van onze programma's hebben we enorm veel bereikt in 2022.

Naar jaarlijkse gewoonte blikt onze voorzitter Paul Verbeke terug in een voorwoord:

"Beste partner en sympathisant,

De oorlog in Oekraïne en de klimaatopwarming namen in het jaar 2022 een centrale plaats in. De blokkering van graanexport uit Oekraïne dreven de voedselprijzen wereldwijd de hoogte in. Tegelijk zagen we confronterende beelden van droogte, overstromingen, orkanen… Het zijn kwetsbare landen die de grootste gevolgen dragen van deze crisissen. De kloof tussen rijke en arme landen is nu zo’n 25 procent groter dan dat het geval zou zijn geweest zonder klimaatverandering.

Als veerkrachtig alternatief voor het huidige voedselsysteem promoten Solidagro en haar partners agro-ecologische landbouw. We pleiten voor een voedselproductie die minder afhankelijk is van externe middelen zoals pesticiden en dure kunstmeststoffen, voor een voedselsysteem dat minder export-georiënteerd is en minder afhankelijk van import. Agro-ecologie remt bovendien de klimaatverandering af en beperkt de (dure) gevolgen ervan.

In 2022 startte Solidagro met FIAN Belgium, Quinoa en Viva Salud een vijfjarenprogramma. De focus is daarin verschoven van de rechtenbenadering, die we uiteraard blijven hanteren, naar agro-ecologie. In de plattelandsgemeenten en uitzonderlijk ook de (voor)steden waar onze partners werken, ondersteunen we de overgang naar of versterking van agro-ecologische landbouw. Uiteindelijk wordt agro-ecologie een hefboom voor economische ontwikkeling en voor meer vruchtbaarheid en biodiversiteit van het landbouwecosysteem.

Dit waren enkele hoogtepunten uit de grote waaier aan activiteiten van 2022: in Burkina Faso promootten de partners een systeem van verbeterde houtoventjes, waarmee veel brandhout en CO2-uitstoot werd uitgespaard. In de Filipijnen studeerden 25 jonge landbouwers af in agro-ecologische technieken op de Bicol Farmers School. Tegelijk hadden we aandacht voor beleidswerk, met grote stappen vooruit in Bolivia. Zo keurde de gemeente Totora, na een participatief proces omkaderd door onze partner Agrecol, een wet goed om de kwaliteit van voedsel te garanderen.

In België stelden we tijdens de campagne Iedereen Klimaatheld vijf stemmen van onze werking voor en schreven we een open brief aan Milieuminister Zakia Khattabi. In de brief, die meer dan 400 van jullie ondertekenden, eisten we om agro-ecologie hoger op de agenda van de Klimaattop in Egypte te zetten. De Klimaattop was teleurstellend voor de globale agro-ecologische beweging, maar we zijn fier op onze gemotiveerde achterban. In september 2023 starten we een nieuwe campagne, die niet langer focust op de klimaattop.

Graag dank ik iedereen die het voorbije jaar zijn steentje bijdroeg aan onze werking. Als medewerker, vrijwilliger of sympathisant. We werken samen aan een betere wereld, waar eenieder toegang heeft tot voldoende voedsel en water. Samen maken we het verschil!

Labels: